Kjøkken-spisesal

Kostholdet ved TVS er sunt med variasjon og bredde. TVS serverer vegetarisk mat til sine elever og internatbeboere. Det er viktig at maten skal smake godt og være sunn.

Kostholdet er bredt og variert, og inkluderer kornprodukter, belgfrukter, frukt, nøtter, men også meieriprodukter og egg. Til sammen tilbyr skolen over 30 forskjellige middagsretter spredt over en 4-6 ukers syklus og et godt sammensatt frokost – og kveldsmattilbud. I tillegg er det skolefrokost hvor elevene kan ta med medbrakt mat og drikke. Elevene kan også kjøpe melk, yoghurt, fruktjuice, brødskiver, baguetter og calzone.

Dette dekker det aller viktigste av hva vi trenger daglig av proteiner, karbohydrater, fiber, essensielle fettsyrer, vitaminer, mineraler, antioksydanter og andre bioaktive stoffer. Vi har fagekspertise som kommer og sjekker kostholdet og gir anbefalinger. Også elever og foresatte kommer med innspill.

Vegetarisk kosthold er ikke originalt eller sært. Jordens befolkning lever i hovedsak på vegetabilsk mat. Bare 10% av den totale matenergien i verden kommer fra dyreriket. Unntaket er i vesten. Belgfruktene utgjør proteinryggraden i det internasjonale nesten-vegetariske kostholdet. Bønner, linser og erter i spennende variasjoner innehar den plassen som vi i vesten har gitt kjøtt, fisk og meieriprodukter i det vestlige kostholdet. I dag anbefales mer bruk av frukt og grønt.

Frokost: Til frokost tilbys ulike frokostblandinger, drikke (lettmelk, skummet melk, helmelk, laktoseredusert melk, 2 slags cultura, risdrikk, soyadrikk, appelsinjuice, eplejuice (i helgen). Brød er hjemmebakt, men det kjøpes inn 4 slag fra bakeri (havrebrød, speltbrød, fjellbrød og grovt brød). Alle har grovhetsgrad ¾ eller 4/4 på brødskalaen. Pålegg er variert og det tilbys mange sorter (soft flora margarin, bremyk, 3-4 smøreoster, 5-6 syltetøy, majones, lett norvegia, gudbrandsdalsost, fløtemysost, nøkkelost, cottage cheese, peanøttsmør, sjokolade, avokado, tomat, agurk, paprika, nuttolene.  Av og til lager vi tropisk delight, cashew-ost, eplesyltetøy, mandel-tattar, aprikos-ananaspålegg.  Til helgen serveres det potetsalat, italiensk salat, eggesalat, kokte egg eller eggerøre.

Middag: Vi har en variert vegetarisk meny. Den har en syklus på mellom 4 og 6 uker. Nesten hver dag har vi salatbar med issalat, tomat, agurk, mais, ananas, sorte oliven, grønne oliven, hvitløk i urter, røde bønner, peanøtter, rømme og dressing. Av og til har vi paprika, persille, purre, rød løk, fetaost, gulrøtter, rucola, rød lollo og råkostsalat. Hver uke varieres menyen slik at vi har middager med poteter, ris, brød, pasta, bønner/linser. Vi bruker som oftest fullkorn pasta og fullkorn ris.

Eksempler på middagsretter: Makaronifisk, maispai, pizza, gourmetboller, sesamnuggets, glutensnitzel, vegetariske kjøttkaker, nøttestek, cottage cheese stek, spaghetti m/saus, sub, chili con carne, meksikansk gryte m/foccacia, orientalsk gryte, karibisk gryte, karrigryte, tofu-wok, squash-gryte, mungbønnegryte, stroganoff, lapskaus, Esaus linserett, latvisk linsegryte, Hawaii-biff, raspeballer, bakte poteter, falafel, cous-cous, makaroniform, innbakte pølser, risgrøt. På sabbaten inkluderes burgere med tilbehør, potetmos med pølser, taco, lasagne, pølsegryte med ris. På søndager serveres det suppe med rundstykker. Vi varierer med mange forskjellige supper (tomatsuppe med makaroni, minestronesuppe, blomkål og brokkolisuppe, linsesuppe, grønnsakssuppe, sjampinjongsuppe, gulrotsuppe og vårløksuppe.

Kveldsmat: Til kveldsmat serveres brød og pålegg som til frokost. Av og til serveres det også rester etter middag.

Frukt: Det serveres frukt til frokost og kvelds hver dag.
Det tas forbehold om endringer.

Det er flere grunner for å anbefale et grønt kosthold:
I Brundtlandkommisjonens rapport fra FN blir det uttrykt bekymring for bruken av jordens ressurser. Miljøforurensning, drivhuseffekt, ozonlaget, 800 millioner som sulter, I-landenes ressursoverforbruk er kun noen stikkord som rapporten nevner. Flere tiltak nevnes, og et av dem er endring av kostholdsvaner. Bruk av plantebasert kosthold trekkes fram som et eksempel og en faktor som kan påvirke i positiv retning i forhold til økologiske hensyn og i solidaritet med de 800 millioner som sulter. Frukt og grønt i kosten virker dessuten forebyggende mot kreft, hjerte- karsykdommer, forstoppelse etc.

Det serveres frokost på hverdager fra kl 07.00 til 07.30. Det serveres middag i tiden kl 14.00 til kl 15.30. Det er kveldsmat i tidsrommet kl 17.45 – 18.15. Mange elever tilbringer matpausen i kafeteriaen. Det er matpause/storefri fra kl 10.50 til 11.20. Dagelever kan kjøpe matkort til subsidierte priser. For internatelevene er matpengene inkludert i internatpengene.