Grønt kosthold

Grønt kosthold er blitt både tradisjon og identitet for TVS. Begrunnelsen er bred, fra personlig helsebygging til miljøvern og dyrevern. Forskningen er nemlig omfattende og gir både personlige og altruistiske argumenter. Vi serverer vegetarisk mat til elever og ansatte i vår nyoppussede spisesal. Fokus er at maten også skal smake godt: Godt, grønt og grovt! Vi har dessuten egen kjøkkenhage med frukttrær, som gir oss økologiske produkter.

Kostholdet vårt inkluderer kornprodukter, belgfrukter, nøtter, frukt og grønnsaker – ved siden av en del meieriprodukter og egg. I løpet av 6 uker får du oppleve ca 30 forskjellige middagsretter. Dessuten tilbys en godt sammensatt frokost og kveldsmat. I tillegg er det skolefrokost hvor dagelevene kan ta med medbrakt mat og drikke – eller forsyne seg av mattilbudet i spisesalen: Melk, yoghurt, fruktjuice, brødskiver, salat, bagetter, calzone, mm.

Mattilbudet dekker det vi trenger daglig av ulike næringsstoffer. Vi har fageksperter som stadig sjekker kostholdet og gir anbefalinger. Vi er også takknemlige for innspill fra elever og foresatte.

Et grønnere kosthold har sine lange røtter i ulike kulturer, slik som i Middelhavskostholdet, Asiakostholdet, Syd-Amerika kostholdet og vårt eget krigskosthold fra siste verdenskrig. En rekke vitenskapelige studier innen disse kulturene har demonstrert helsefordelene ved grønnere matvalg – for hjerte, hjerne, mage og tarmer, foruten idrettsytelse og livsglede. Belgfruktene utgjør proteinryggraden i disse internasjonale nesten-vegetariske kosthold-tradisjonene. Bønner, linser og erter i spennende variasjoner innehar den plassen som vi i vesten har gitt kjøtt, fisk og meieriprodukter. I dag anbefales mer bruk av frukt og grønt – enten man satser på et vegetarisk kosthold eller ei.

Et grønnere kosthold står sentralt også innen naturvern med argumenter slik som hensynet til dyrene, hensynet til de mange som sulter og hensynet til miljø, klima og bærekraftig utvikling.

Vegetarisk kosthold er i fokus som aldri før. Jordens befolkning lever i hovedsak på vegetabilsk mat. Slik mat er nemlig rimeligst og lettest tilgjengelig. Bare 10% av den totale matenergien i verden kommer fra dyreriket. Det meste av den går til oss i Vesten. Det grønne kostholdet på TVS er mao et uttrykk for skolens fokus på helse, helhet og omtanke.