Grytidlig fredag morgen 13.april sto 50 forventningsfulle elever og ledere klar til avreise fra Tyrifjord videregående skole med Askeladden buss til Gardermoen.  Et par timer senere steg vi om bord på SAS-flyet som skulle ta oss ned til Genève i Sveits.  Siden hele gruppen hadde blitt plassert sammen i flyet og kabinpersonalet hadde fått beskjed ved «boarding» at vi faktisk var på kortur, ønsket de at vi tok en sang.  Fiolinisten vår stilte seg opp i midtgangen og så sang vi «You Raise Me Up», så det «ljomet» i kabinen. Det var tydelig at det sattes pris på av de fleste medpassasjerene, for mobiltelefonene kom fram overalt og folk videofilmet og sang med. Resten av den to og en halvtimes flyturen foregikk ganske rolig, bortsett fra litt turbulens da vi nærmet oss Alpene og Genève-sjøen. Våren var kommet litt lengre der nede og det var oppholdsvær, så vi kunne nyte de fantastisk flotte snøkledte fjelltoppene, med den ca. 4800m høye Mont-Blanc, som tronet over de alle sammen.

Vel framme i Sveits, ble vi hentet av en buss, som kjørte oss en halvtime inn i Frankrike, til Adventistenes Universitet i Collonges ved foten av fjellet Salève. Der fikk vi gå rett til et velsmakende vegetarisk lunsj-bord, og videre til innkvartering i 2- og 3-manns rom i jentenes internat.  Dessverre hadde vi et par uker i forvei fått vite at de fleste elevene var på ferie, men hell i uhellet bidro det at mange var borte til at vi alle fikk plass i samme bygg, i hver vår oppreide seng og med bad på hvert rom – rene «hotell-standarden».

Etter innlosjeringen tok bussen oss tilbake til Genève, og satte oss av ved togstasjonen mitt i sentrum.  Nå skulle byen utforskes, og i mindre grupper gikk noen ned til «Lac du Genève» og fikk kjenne av kalldusjen i den kjente fontenen; noen oppsøkte de flotte kirkene i byen, Calvins reformasjonsmonument, og andre besøkte shopping-strøkene der man bl a fikk prøve den velsmakende sveitsiske sjokoladen.  Før vi på kvelden satte oss i bussen måtte alle finne sin egen kveldsmat i en av byens mange spisesteder.

Buss-turen tilbake til Collonges, var et kapittel for seg. Sjåføren, som for øvrig var adventist, hadde fått tildelt en ny buss, siden den gamle var på reparasjon.  Det var en større buss enn han var vant til med 63 seter og en ekstra skiboks bak. Selv om Genève ligger så nært Collonges var han ikke så kjent i byen, og på vei ut havnet vi ved en feiltakelse i en smal sidegate, der vi rett og slett ble sittende fast.  Med en lang kø av tutende biler i flere retninger, og mange hjelpsomme forbipasserende som lirket bussen cm for cm forbi en feilparkert bil som stengte veien, kom vi oss til slutt løs og sjåføren fikk en velfortjent applaus fra både passasjerene og tilskuerne utenfor.  Vi hadde ikke før kommet oss rundt neste sving før vi havnet oppå en høy fortauskant og på nytt måtte hjelpes løs av hyggelige Genève-boere.

Neste dag var sabbat. På ny dro vi inn til Genève, denne gangen for å besøke den fransk-talende menigheten i byen. Vi fikk synge et par sanger i begynnelsen av deres ungdoms-gudstjeneste og gjorde litt reklame for konserten vi skulle ha på Collonges senere den kvelden.  Turen tilbake med bussen gikk knirkefritt denne gangen. Etter lunsjen fikk de som ville en tur opp på fjellet Salève, for nok en gang å nyte de vakre Alpene og utsikten over Genève.

Tilbake på skolen var det tid for litt øvelse og lydsjekk i kirken og deretter kveldsmat før konserten.  Vi var litt spente på om det ville komme folk pga ferien, men salen fyltes etter hvert opp og programmet ble utført med glans. Det positive publikummet var ikke fornøyd etter en og en halvtime, og ga seg ikke før de hadde fått to ekstranummer. Det ble stående ovasjoner da koret omsider toget ut av kirkesalen, og kormedlemmene var ganske fornøyde over sin egen prestasjon.

Søndagen var satt av til utflukt. Først gikk turen til «Les Gorges du Fier», et juv der vi gikk på en «bro» langs fjellsiden, 25 m over et elvestryk. Det var en flott naturopplevelse! Forbi middelalder-borger og vakker natur tok vi oss videre til det pittoreske sentrumet av byen Annecy, ved foten av Alpene. Temperaturen nærmet seg 20 grader, og mange av oss la oss ned i det grønne gresset ved kanten av sjøen og spiste vår medbrakte matpakke.  Noen dristet seg utpå i båt, mens de fleste etter hvert tok seg inn til den gamle bydelen, men koselige fortausrestauranter og små souvernir-butikker. Da mørket seg på var det på tide å innta bussen igjen, og på tross av noen regndråper som begynte å falle, lyste de solbrente ansiktene av glede på veien hjem.

Mandag var hjemreisedag, men først fikk vi ta del i et informasjonsmøte om fransk-studier på Collonges.  Alle fikk lære seg noen nyttige franske setninger, fikk utdelt hver sin T-skjorte med Collonges’ logo på og fikk smake litt sveitsisk sjokolade, før vi framførte en siste sang – «Baba Wehtu» og lastet bagasjen inn i bussen. Vel tilbake på TVS til kveldsmat senere på dagen, var vi alle enige om at det hadde vært en flott kortur!